Prosjektgruppen var i februar samlet til et første møte på Hovseterhjemmet. Fra venstre: Inger Johanne Walstad, Ingebjørg Haugen, Lisbet Røsok Maloku, Benedicte Sørensen Strøm, Tove Veierød (foran), Vlad Kladko, Anette Rundgren, Siri Ruud Reksten.

Generasjonsmøter gjennom kunst

I mars samles en gruppe beboere og pårørende fra Hovseterhjemmet sammen med barn fra Borgen og Steinerud barnehage, på Hovseterhjemmet. De skal lage kunst sammen ved hjelp av enkle metoder og inspirasjon fra sansehagen.

Kan kunsten bli et medium for beboere med demens til å finne et felles språk igjennom å uttrykke seg kreativt? Dette skal forsøkes i prosjektet «Kunstutøving gjennom generasjonsmøter».

-Målet med prosjektet er å motvirke ekskludering og isolasjon av personer med demens gjennom kreative møter mellom beboere, pårørende og barn. Diakonhjemmet Omsorg har fått prosjektmidler fra Stiftelsen Dam til å gjennomføre prosjektet, forteller fagdirektør og prosjektleder Benedicte Sørensen Strøm.

En kunstner med på laget

Med seg i dette prosjektet har Diakonhjemmet Omsorg kunster Vlad Kladko. Han har tidligere arbeidet med kunstprosjekter i hjemmetjenesten og Omsorg+. Vlad er også del av prosjektgruppen sammen med fagpersonale fra Hovseterhjemmet. Det er denne gruppen, i samarbeid med styrer for barnehagene og representant for pårørende, som planlegger og gjennomfører prosjektet.

Planlegger kunstutstilling

I mars starter den første av tre grupper beboere på skjermet avdeling på Hovseterhjemmet og deres pårørende å skape kunst sammen med de eldre barna fra Diakonhjemmets to barnehager.  Hver av de tre gruppene skal treffes en gang i uken i seks uker. De skal lære enkle kopierings -og kunstutformingsteknikker. Til slutt setter kunstner Vlad dette sammen til dekorative produkter som skal pynte opp i fellesarealene og sansehagen.

Det kommer til å bli en aktiv vår og forsommer for deltakerne, og når kunstproduktene er ferdige planlegges det en utstilling. -Håpet er at kunsten både vil skape gode møtepunkter mellom beboere, pårørende og barn og et inspirerende inne- og utemiljø på postene, sier prosjektleder Benedicte Sørensen Strøm.

Dokumentere og forske

Underveis i arbeidet skal det gjennomføres en evaluering av aktiviteten og samhandlingen mellom deltakerne. Dette skal blant annet skje ved hjelp av kunstnerens dokumentasjon av arbeidsprosessen.

Det skal også knyttes forskning til prosjektet under ledelse av Ingebjørg Haugen, førsteamanuensis ved VID vitenskapelige høgskole.