Mål for strategiperioden
Vi gir personsentrert omsorg med høy kvalitet
- Vi er en foregangsaktør for helhetlige og brukerstyrte tjenester – i tett samarbeid med alle virksomheter i Diakonhjemmet
- Vi legger vekt på forebyggende tiltak og å mobilisere den enkeltes ressurser i nært samarbeid med familie og omsorgspersoner
- Vi arbeider forskningsbasert og systematisk med å kontinuerlig forbedre våre tjenester
Vår nyskaping drives av samfunnets behov
- Vi bidrar til å utvikle framtidens bærekraftige omsorg med hovedvekt på barn og eldre
- Merverdien av vår diakonale og ideelle profil vil være godt synlig i våre strategier
- Vi utvikler innovative løsninger og differensierte tilbud i samarbeid med våre brukere og oppdragsgivere
- Nyskaping forutsetter sterk drift og vekst, og vi prioriterer vekst i Oslo, omkringliggende kommuner og i tilknytning til VID vitenskapelige høgskole sine fagmiljøer og lokasjoner
Vi vektlegger mangfold og faglig utvikling for våre ansatte
- Vi arbeider systematisk med å tiltrekke oss, utvikle og beholde kompetente medarbeidere
- Vi samarbeider tett med VID vitenskapelige høgskole, Fagskolen Diakonova og Diakonhjemmet sykehus, og har delte stillinger og utveksling av ansatte
- Vi har en verdibasert og inkluderende organisasjonskultur
- Våre ledere er synlige og tydelige rollemodeller

Visjon, motto og verdier
Vår visjon: Nyskaper i tjeneste for vår neste.
Vår nyskapning handler om å skape et varmere samfunn og å bruke ressursene godt. Det innebærer å løfte frem og lytte til stemmer som sjelden blir hørt. Omsorg er å våge å være nær, bry seg, og hjelpe den andre til å bære sitt liv.
Vårt motto: Engasjert for mennesket.
Alle mennesker, inkludert barn, brukere, pårørende og ansatte, skal bli møtt med at de er unike, verdifulle og likeverdige.
Våre verdier
- Tjeneste betyr at vi er til for andre og skal strekke oss for å hjelpe enkeltmennesker og samfunnet.
- Kvalitet innebærer at vi har et åpent sinn for alt som kan bidra til å utvikle våre tjenester og vårt arbeid.
- Respekt vises ved at vi møter mennesker med en anerkjennende holdning. Vi tar den andres opplevelser på alvor og møter dem med samme aktelse som vi selv ønsker å bli møtt med.
- Rettferdighet tar utgangspunkt i at alle mennesker er like mye verdt og medfører en kontinuerlig refleksjon rundt hva dette innebærer for prioriteringer og bruk av ressurser.
Våre ambisjoner i perioden
Felles
- Å sikre en framtidig posisjon ved å analyser og vurdere ulike framtidsrettede vekststrategier
- Å være en sterk og bærekraftig organisasjon
- Å sikre god kvalitet ved at ansatte og ledere har rett kompetanse
- Å utarbeide et verdibrev til alle våre brukere
- Å etablere en heltidskultur i hele Diakonhjemmet Omsorg
- Å sikre demensvennlige miljø i våre virksomheter
- Å være oppdatert på den nyeste forskning som kan anvendes i omsorgstjenesten og barnehagefeltet
Merverdi:
Organisasjonens diakonale og ideelle profil skal synliggjøres ved at vi blant annet er tros- og livssynsåpne, hvor det å leve verdiene skal merkes.
Oppvekst
- Å være en helsefremmende og forebyggende arena ved å møte både barn og foreldre med en ressursorientert tilnærming
- Å opprettholde høy score på foreldretilfredshet
- Å være en attraktiv leverandør av barnehagetjenester
Merverdi:
Barnehagene gir omsorg til hele familien og tilbyr ulike former for foreldrestøtte, som foreldreveiledning og refleksjonsgrupper.
Eldre
- Å utvikle og øke kompetanse innen demens og omsorg ved livets slutt. Dette for å imøtekomme utfordringer knyttet til å bo hjemme lengst mulig, og den korte liggetiden i langtidshjemmene
- Å skåre høyt på brukertilfredshet og pårørendesamarbeid
- Å være en foretrukket leverandør av flere langtidshjem
- Å bli Oslos prefererte tilbyder av Omsorg+ tjenester, og at driftsmodellen for Omsorg+ er en foretrukken modell for andre aktører
Merverdi:
Jobbe for helhetlige og brukerstyrte tjenester – hva er viktig for deg? - hvor velferdsteknologi er en del av framtidens utvikling av tjenesten.
Samarbeid og samskaping
- Å hindre unødvendige flytting av beboere på sykehjem og hindre sykehusinnleggelser, ved å samarbeide tett med spesialister ved Diakonhjemmet sykehus
- Å ha gjensidig utveksling av kompetanse i samarbeid med Diakonhjemmet sykehus
- Å sikre faglig oppdatering hos personalet ved tett samarbeid med utdanningsinstitusjonene for barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere
- Å utvikle fag- og forskningssamarbeid med VID vitenskapelige høgskole og Diakonhjemmet sykehus
- Å utvikle samarbeid med Fagskolen Diakonova med fokus på grunnkompetanse hos ufaglærte og kompetanseløft for helsefagarbeidere
- Å ha fokus på mangfold i kulturarbeidet i virksomhetene
- Å bidra til et aktivt naboskap gjennom involvering av frivillige i enda større grad i våre tjenester
Merverdi:
Å være nyskapende innenfor helsetjenestene til eldre og drift av barnehager, ved å tenke nytt og innovativt i samskaping med kommunen, virksomhetene i Diakonhjemmet samt andre samarbeidspartnere.

Strategien gjelder fra 2022-2026 (revidert i 2024). Strategien konkretiseres i overordnet og lokale handlings/tiltaksplaner for Diakonhjemmet Omsorg og følges opp i styrets virksomhetsplan.
Eierskap og styring
Diakonhjemmet Omsorg AS er et ideelt aksjeselskap heleid av Det Norske Diakonhjem (Stiftelsen Diakonhjemmet). Diakonhjemmet er en diakonal og ideell stiftelse med virksomheter som er langsiktige samarbeidspartnere for offentlige myndigheter og oppdragsgivere i stat og kommune. Strategien og verdiene skal bidra til å realisere Diakonhjemmet Omsorg sine satsninger og utviklingsområder og bygger på Diakonhjemmets strategier, strategisk veikart og verdier.
Lovverk
Omsorgs virksomheter reguleres av flere lovverk, hvorav disse er de viktigste;
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
- Lov om barnehager
- I tillegg reguleres driften av driftsavtaler inngått med stat og kommune